К основному контенту

                                 

                                                                 02.11. - 06.11.2020

                                                                       ГЕОГРАФІЯ


Урок.  Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини Африки. 

    Африка  - відома і невідома. Це континент найвищих температур на Землі й контрастних  природних  комплексів. Тут знаходиться найбільша пустеля світу Сахара та один з найбільших масивів екваторіальних лісів, найдовша річка та найбільша зона розломів на суходолі. Тут же, на думку більшості вчених, з’явилася людина сучасного виду –Homo sapiens, або Людина розумна. Це континент з найбагатшими родовищами золота, платини, алмазів і …саме в Африці знаходиться найбільша кількість найбідніших країн світу.

        Вивчення нового матеріалу.

   1.   Рекордів Африки дуже багато:

    Кіліманджаро  представляє собою вулканічний масив  з 3  вулканів:  Кібо,      

   Мавензі,  Шира. Вулкани – згаслі.

    Найбільший відомий метеорит – метеорит Гоба, вагою 60 тон.

    У 1879 році було виявлено перше велике родовище алмазів

    Алмаз вдвічі більший за «Кулліан», вагою 7000 каратів,( 1,5 кг).

    Найнижча западина – рівень озера Ассаль (- 157 м.)

      (які ще геологічні рекорди Африки?).

2. Тектонічна будова. Геологічний розвиток материка.

В основі Африки лежить давня Африкано-Аравійська платформа, частина прадавнього материка Гондвана. Вік гірських порід, що складають її кристалічний фундамент,- 2-3 млрд. років. Рухи земної кори, які супроводжувалися численними землетрусами й виверженнями вулканів, призвели до утворення найбільшого на суходолі розлому земної кори – Східноафриканського,  який тягнеться з Євразії через Червоне море, Ефіопське нагір’я до гирла Замбезі і продовжує розширюватися.

                Складчасті структури складають в Африці 4% площі –це  гори Атлас на             півночі,  Капські і Драконові на півдні.

3. Рельєф.

Характерне переважання величезних крутих плоскогір’їв з обривами, розташованих на різних висотах. Із розламами пов’язане утворення найвищих гір Африки – Кіліманджаро, Кенії, Рувензорі. Вони розташовані поблизу екватора й піднімаються більш ніж на 5000 м над рівнем моря. За середньою висотою над рівнем моря Африка поступається Антарктиді та Євразії.

Географічний практикум.

   Вправа «Так або ні?» (за допомогою тектонічної карти).

·        Аравійський півострів відколовся від Африки, і в результаті  утворилося Червоне море.

·        Значні запаси нафти є на узбережжі Індійського океану.

·        Висока Африка – це західна частина материка.

·        Значні запаси нафти є на узбережжі Гвінейської затоки.

·        Африканська літосферна плита складена найстарішими гірськими породами.

·        Родовища металевих корисних копалин пов’язані здебільшого з осадовим чохлом давньої платформи.

·        Найбільший у світі розлом проходить саме в Африці.

 

4.     Корисні копалини.

Користуючись атласом заповнити таблицю.

 

Корисні копалини

Умовні

позначення

Місце розташування

Нафта

 

Лівійська пустеля,  Гвінейська

затока.

Алмази

 

 

 

Золото

 

 

Мідні руди

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Домашнє  завдання:  на к/к нанести родовища (з таблиці), знати поняття.

V.   Підсумки  уроку.

  Прийом «Знаю більше».

Учні роблять висновки, що доповнюють опрацьований на уроці матеріал.

·        Майже весь материк розташований на Африкано-Аравійській платформі.

·        Складчасті пояси розміщені на крайньому північному заході та півдні материка.

·        Низька Африка це – північ і північний захід.

·        Висока Африка – південь і південний схід.

·        Найвища вершина Африки – вершина вулкана Кіліманджаро, яка сягає 5885 метрів.

Назви поняття.

 

1.     – блоки літосфери Землі, виділені за геодинамічним принципом, які знаходяться в постійному русі, переміщуючись від зон розходження до зон стиснення. 

2.     – основний структурний  тектонічний елемент, який має рівнинну поверхню і характеризується слабкою тектонічною та магматичною активністю і має два структурних поверхи: фундамент і осадовий чохол. 

3.     – велика піднята тектонічна структура платформ з мінімальною товщиною осадового чохла, в межах якої на поверхню виходять породи кристалічного фундаменту. 

4.     – верхній структурний ярус платформи, складений зазвичай неметаморфізованими осадовими породами. 

5.     – велике за протяжністю лінійне тектонічне порушення цілісності земної кори, яке являє собою систему розривних порушень, що розповсюджується на значну глибину.

 

 

 Тема уроку: ЗАГАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ КЛІМАТУ АФРИКИ. КЛІМАТИЧНІ     ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ. Практична робота 4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами.

Завдання. Погодьтесь або спростуйте твердження. Надайте короткий коментар вашої думки.

♦ В Африці переважають рівнини з висотами від 200 м до 500 м.

♦ «Низькою» називають Північну і Західну Африку.

♦ Западина Калахарі утворилася на щиті.

♦ У Східній Африці є найбільший на суходолі розлом земної кори, який простягається від узбережжя Червоного моря до гирла річки Замбезі.

♦ Капські і Драконові гори за своїм віком є давніми.

♦ Найвища вершина материка вулкан Кіліманджаро розташований у Західній Африці.

♦ Висока Африка складається з складчасто-брилових і брилових гір, плоскогір'їв та нагір'їв.  

♦ В Африці відсутні території, що зазнали горотворення в кайнозойську еру.

♦ Африка є світовим лідером за запасами й видобутком алмазів, золота.

♦ Африканські країни є серед світових лідерів з видобутку й продажу бокситів, нафти,урану.

Прийом «Продовжіть речення»

• Область атмосфери з низьким тиском у центрі...
• Рух повітряних мас над поверхнею Землі...
• Випромінювання Сонцем тепла і світла...
• Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа...
• Область атмосфери з високим тиском у центрі...
• Типи погоди, що повторюються з року в рік...
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вислів. «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.»   Ч. Андерсон

Африка — найжаркіший материк. Тут розташована найбільша пустеля світу. Ці твердження загальновідомі. А все могло би бути зовсім інакше. Якщо б Африка була з усіх боків оточена водами океанів, ми говорили б про неї як найвологіший материк світу. Як саме сусідка Євразія «висушила» Африку, ми зрозуміємо сьогодні.

1)               Які ви знаєте кліматотвірні чинники?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ

П .  Кількість сонячної радіації

1)  Кліматичні пояси, в яких лежить Африка.

2)               Екватор проходить посередині Африки — постійні плюсові температури на всій території материка.

3)               Розташування північної і південної частини материка в зоні тропіків зумовлює безхмарну погоду. Відповідно найжаркішим місцем мате­рика є Сахара.

4)               Над екватором область низького тиску зумов­лює вологу погоду.

   Переміщення повітряних мас

►► Бесіда

1)               Що таке пасати?

2)               Яким кліматичним поясам вони відповідають?

3)               Звідки дмуть північно-східні пасати — з мате­рика чи океану?

4)               Яку погоду може принести вітер, що дме з роз­печеного материка?

5)               Формуванню чого сприяє такий вітер?

6)               Звідки дмуть південно-східні пасати?

7)               Яку погоду може принести вітер, що дме з океану?                                             

   Вплив підстилаючої поверхні

1)               Як змінюється температура повітря з під­няттям на висоту?

2)               Гори перепиняють хмари і на схилах, звер­нених до океану, випадає більше опадів.

3)               Яку погоду формують холодні течії?

Висновок: Бенґельська течія формує пустелю Наміб.

5)       Яку погоду формують теплі течії? Висновок: узбережжя Гвінейської затоки — най-вологіше місце в Африці.

6)        Кліматичні пояси

►► Робота в групах

Учитель. За допомогою текстів підручника і кліма­тичних карт Африки у ваших атласах ми маємо з'ясувати, якою є типова погода в кожному з клі­матичних поясів. Ви будете працювати в групах, кожна з яких складатиме характеристику типової для свого поясу погоди і записуватиме її з допо­могою умовних позначень на картосхемі на дошці. Решта учнів перенесуть ці зображення на свої осо­бисті картосхеми. Окрім цього, кожна група складе 5 речень, котрі дадуть нам уявлення про типову погоду поясу.

Завдання групам:

1-а — екваторіальний пояс; 2-а — субекваторіальний пояс; 3-а — тропічний пояс; 4-а — субтропічний пояс.

V.  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

►► Обговорення проблемних питань

►► Бесіда

 Як Драконові гори впливають на клімат?

Як холодні течії впливають на клімат? Наведіть

приклади.

- Як теплі течії впливають на клімат? Наведіть приклади.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф

Підготувати короткі повідомлення про Ніл, водоспад Вікторія, Замбезі, Конґо (за бажан­ням).

 


                                        БІОЛОГІЯ

 

 Тема: Клас кісткові риби. Загальна характеристика класу

 

1. Ця риба — справжній гігант. Живе вона у водах Атлантичного та Індійського океанів. Ся-гає шестиметрової довжини, а маса її перевищує 4 т. Відомі випадки, коли ця риба, потрапивши на гачок, вискакувала з води і, впавши в човен з рибалками, топила його. За це її прозвали мор-ським дияволом. (Манта.)

2. Ця риба може сягати 20 м завдовжки і важити близько 15 т. Однак, незважаючи на свої ро-зміри, вона абсолютно мирна і живиться лише планктоном. (Китова акула.)

3. Розміри тіла цієї риби не перевищують 150 см, а маса досягає 15–20 кг. В основі спинних плавців є загнуті кістяні шипи, уколи якими можуть спричинити некроз тканин. Для людини ця акула не становить небезпеки.  (Катран.)

Питання для бесіди

1.     Чому кісткові риби називають кістковими ?

2.     Чим кісткові риби відрізняються  від хрящових ?

3.     Які ознаки притаманні кістковим рибам ?

4.     Що спільного і що відмінного у зовнішньому вигляді кісткових і хрящових риб?

. Вивчення нового матеріалу

До класу Кісткові риби належить понад 21 тис. нидів, які мешкають в усіх типах водойм прісних озерах, ставках, річках і солоних морях й океанах. У водоймах Укриши мешкає 181 вид кісткових риб (з них у Дніпрі - 80). Досліджуючи водойми важкодоступних районів і глибоководних частив Світового океану, вчені продовжують відкривати все нові й нові види риб.

 

Робота з підручником ( Вивчення зовнішньої будови кіскових риб )  

Типовий представник кісткових риб — звичайний окунь. Цей хижак пристосований до водного середовища існування. Завдяки обтічній формі збільшується швидкість руху. Шиї немає, тому голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шкіра вкрита лускою - напівпрозорими кістковими пластинками із зубчастими краями. Одним кінцем вони занурені в шкіру, а другим налягають на сусідню луску (подібно до черепиці). На лусці за допомогою лупи можна побачити концентричні кільця. Скільки кілець, стільки років рибі.

«Внутрішня будова кісткових риб  »

Системи органів

Характеристика

Опорно - рухова система

Скелет складається із трьох відділів ( голова, тулуб, хвіст). Кістки черепа зрослися, крім зябрів, з’являються зяброві кришки. Осьовий скелет – хребет із кістковими хребцями

Травна система

Рот , глотка, стравохід, шлунок, кишечник, що закінчується анальним отвором. Є плавальний міхур – виріст кишечника ( у деяких представників відділився від нього) що регулює глибину занурення

Кровоносна система

Серце двокамерне ( 1 передсердя , 1 шлуночок) , 1 коло кровообігу, кров змішана

Дихальна система

Органи дихання – зябра, є зяброві пелюстки і тичинки ( виконують функцію фільтрації води)

Нервова система

Є головний і спинний мозок, добре розвинений мозочок

Органи чуття

Органи зору – очі, що здатні рухатись, органи слуху- внутрішнє вухо, воно є і органом рівноваги, орган нюху – нюхові ямки

Розмноження і розвиток

Розвиток непрямий. Притаманне яйцеродіння і яйцеживородіння. Стадії розвитку: незапліднена ікра, запліднена ікра, передличинка, личинка, мальок, доросла риба

VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу

1.     З яких відділів складається тіло риби?

2.     Яке значення має слиз?

3.     Яка будова й функції нервової системи та органів чуттів кісткових риб?

4.     Які особливості будови травної та видільної систем кісткових риб?

5.     Які органи дихання є у кісткових риб?

 

      «Закінчи речення»

1. У кісткових риб форма тіла…

2. Ковзати у воді рибі допомагають… і…

3. Скелет складається із…

4. До парних плавців належать…

5. За допомогою парних плавців риби можуть робити…

6. На зябрових дугах розташовані…

7. Серце риби…

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Інструктаж з домашнього завдання

1.                Вивчити §

2.                Відповісти на запитання в кінці §

·                   Початковий рівень 1-4 питання

·                   Середній рівень 5-7 питання

·                   Високий рівень 8 питання

 

 


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

                                                                                                                                                 09.11 - 13.11.2020                                                         Географія   ВОДИ СУХОДОЛУ. ВИКОРИСТАННЯ ВОДНИХ РЕСУРСІВ.   Мета : сформувати загальні уявлення про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; продовжити формувати практичні вміння характеризувати компоненти природи материка за картами атласу; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водозабезпечення; розвивати вміння визначати способи дій у рамках запропонованих завдань; свідомо використовувати мовні засоби відповідно до завдань комунікації; пробуджувати почуття причетності до вирішення проблем водопостачання на материку.   1. Які компоненти природи Африки були вивчені на попередніх уроках? 2. Які ще компоненти природи входять до складу природного комплексу материка? 3. Які води гідросфери
       26.10. - 30.10.2020 Тема: Молюски. Особливості будови, способу життя. Хід уроку І.Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1.      Термінологічна відгадайка 1.      Наука, яка визначає місце організму в системі органічного світу. 2.      Інша назва таксономічної одиниці. 3.      Суспільні комахи, «приручені» людиною. 4.      Поживні речовини у членистоногих транспортуються по тілу рідиною … . 5.      Найвища систематична категорія. 6.      І циклоп, і креветка, і краб та омар -   це … 7.      Ці таксони об’єднуються в царства                                                         1               2  
                                                            14 - 18 вересня 2020.                                                           Географія 7 клас.                 (Виділене червоним кольором виконується письмово) ТЕМА. Походження материків та океанічних западин. Геологічні ери та епохи горотворення Мета уроку :        закріпити знання про материки, частини світу, океанічні западини; сформувати уявлення учнів про походження материків і океанічних западин, про геологічні ери та епохи горотворення. Обладнання :       підручник, атлас, схема «Походження сучасних материків», геологічна карта світу, геологічна шкала часу (г еохронологічна ). Тип уроку :           вивчення нового матеріалу. Очікувані результати:    учні зможуть: називати геологічні ери: архейська, протерозойська, палеозойська, мезозойська, кайнозойська; пояснювати утворення океанічних западин і материків унаслідок переміщення літосферних плит; характеризувати гіпотезу дрейфу материків; показувати на ка