К основному контенту

                                                             

                                                                      16.11 - 20.11.2020

                                                                    ГЕОГРАФІЯ  7А, 7Б.


Тема: Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Природоохоронні території Африки

І. Організаційний момент.

–Ми живемо в Україні, далеко від Африки, та я впевнена, що майже кожний із вас хотів би побувати на території цього материка. Але якщо ви хочете здійснити таку подорож, ви повинні знати, що вас там очікує, чи справді така вже лагідна й привітна Африка? Сьогодні ви маєте прекрасну можливість отримати необхідні знання, продовжуючи вивчати тему Африка. Нехай епіграфом до нашого уроку стануть слова Т.Мартинюка «Будь яка діяльність або бездіяльність призведе до певного результату… Тільки якого?» Даний вислів стосується не лише  нашого уроку але й кожного з вас у даний момент часу. Важливо, щоб ви розуміли, що кожна хвилина вашого життя проектує ваше майбутнє. Тому хотілось би сьогодні бачити вас активними, цілеспрямованими, готовими до роботи. 

– На території материка Африка знаходиться одне з чудес світу – єгипетські піраміди. На одній із них, а саме піраміді Хеопса, учені знайшли такий напис « Люди загинуть від невміння користуватись силами природи і незнання істинного світу». Так, дійсно, сили природи надзвичайно могутні і людству не можна з ними не рахуватися, особливо ж, коли мова йде про стихійні явища . І напевно, ключі успішного і гармонійного існування людства в знаннях.

 

3. Стихійні явища природи. Прийом «Викликаю асоціацію»

 – Які асоціації викликає у вас поняття «стихійні явища»? які стихійні явища вам відомі, наведіть приклади? Розкрийте зміст поняття стихійні явища

(учні опрацьовують матеріал підручника,  усно дають визначення поняття та роблять відповідні записи в зошитах).

 – Які ж стихійні лиха найбільш поширені на території Африки? Визначте їх негативний вплив на розвиток господарства й життя населення.

(робота з підручником).

 – Які з даних стихійних лих можна спостерігати на території України?

Порівняння масштабів стихійних явищ в Україні та на території Африки.

  4. Екологічні проблеми.

– Учені помітили, що за останні століття значно збільшилися масштаби проявів стихійних явищ, вони дійшли до висновку, що на розвиток багатьох стихійних лих впливає загострення екологічних проблем, викликаних людською діяльністю. Що ж розуміють під екологічними проблемами?(учні опрацьовують матеріал підручника,  усно дають визначення поняття та роблять відповідні записи в зошитах).

– Виділіть, на ваш погляд, найголовніші екологічні проблеми материка.

– Які з названих проблем, на вашу думку, можуть призвести до негативних наслідків не лише на території Африки, а й на території всієї планети?

5.     Природоохоронні території.

– Безумовно, людська діяльність у даній ситуації може призвести до серйозних негативних наслідків і людство вже робить перші кроки для вирішення екологічних проблем та збереження природи. Яскравим свідченням цього є створення природоохоронних територій, що займають значну площу на території Африки.

«Картографічний практикум»(учні працюють  з картами атласу та дають відповіді на наступні запитання)

 – Наведіть приклади природоохоронних територій Африки?

 – Які з них розміщуються в межах зон вологих та перемінно-вологих екваторіальних лісів? У межах пустель та напівпустель? У зоні саван і рідколісся?

 – У якій зоні розміщується переважна більшість національних парків та заповідників?

– Більшість природоохоронних територій Африки відкриті для відвідувачів. Багато туристичних компаній пропонують захоплюючі маршрути й даний вид туризму користується великою популярністю. Чи хотіли б ви побувати в одному з національних парків сонячної Африки? Зараз  отримаєте таку можливість. Сьогодні маєте змогу переглянути відео сюжет про деякі з національних парків материка. Під час перегляду, з’ясуйте в межах яких природних зон вони розміщені,  які саме тварини охороняються на їх території, наведіть приклади співіснування людей та дикої природи в їх межах?

– Сьогодні збереження середовища існування людини стало однією з найважливіших проблем людства. В останні десятиліття задоволення економічних потреб суспільства призводить до загострення екологічних проблем. Проблема збереження середовища вже не є проблемою одного покоління однієї країни чи регіону, це проблема всієї планети. Учені дійшли до ідеї сталого розвитку суспільства, основним напрямком якого є екологічний, суть якого в гармонійному існуванні людей та природи. Я сподіваюся, що в майбутньому кожен із вас стане особистістю, здатною цінувати природу оберігати її та жити таким чином, щоб не завдавати шкоди навколишньому середовищу, а отже особистістю здатною втілювати основну ідею сталого розвитку суспільства в життя. Пам’ятайте, що турбуючись про найближче до нас середовище існування, ліс та річку поряд із нами, ми зберігаємо всю планету для майбутніх поколінь. Ми не лише громадяни України, ми громадяни планети Земля Повертаючись до епіграфу уроку, хотілося б дізнатися від вас, до чого може призвести людська бездіяльність на даному етапі розвитку суспільства? Яких дій чекають від нас майбутні покоління?

Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника, вивчити поняття.

2. Високий рівень знань: розробити проект рекламного буклету для туристичної фірми про один з національних парків Африки.


 

Тема: Населення та  держави Африки

 

-Назвіть кількість населення нашої планети на даний час. Які чинники впливають на зміну кількості населення?

- Чому людство розміщується на планеті нерівномірно?

- Які основні людські раси виділяють на Землі?

 Материк Африка, який ми вивчаємо є надзвичайно різноманітний, цікавий і загадковий. Кожен мандрівник перш ніж здійснити подорож  знайомиться з містом чи країною.

Африка – це другий за розміром материк Землі, на якому розташовано більше ніж 50 держав із населенням близько 800 млн.осіб. Це один із найдавніших  материків Землі. Багато вчених вважають, що її східна частина була батьківщиною людини. Саме тут під час археологічних розкопок були иявлені численні знахідки, що свідчать про перебування перших людей, які жили більше ніж 2 млн. років тому. Зараз на материку живуть представники трьох рас, трьох релігій. Африканські країни дуже розрізняються за багатьма особливостями: ГП, природними ресурсами та природними умовами, рівнем економічного розвитку.

 Перед тим як почнемо працювати, зверніть увагу на зразок таблиці ( на дошці) яку ви будете заповнювати  під час уроку

 Таблиця

1.

Кількість населення на материку

 

2.

Раси

 

3.

Народності , народи

 

4.

Середня густота населення

 

5.

Найменш заселені території

 

6.

Найбільш заселені території

 

7.

Міста – мільйонери

 

8.

Тривалість життя

 

9

Релігія

 

10.

Кількість країн

 

11.

Розвинені країн

 

12.

Країни , що належать до «поясу бідності»

 

13.

Які культури вирощують у с/г

 

 

Вчитель: давайте перевіримо, що ви записали до таблиці

Запитання

1.Яка кількість населення проживає в Африці?

2.Яка тривалість життя?

3.Яка середня густота населення? (на 1 км.)

4.Покажіть на карті найменш заселені території материка

5.Покажіть найбільш заселені території

 

Запитання:

1.Які країни Африки не були колоніями?

2.У якому році країни Африки здобули незалежність?

3.Відповідь на випереджувальне завдання.

 

Вчитель:Перевіримо, що ж ви записали до  таблиці

1.Які країни Африки є найбільш розвиненими?

2.Які країни належать до «поясу бідності»?

3.Які с/г культури поширені?

4.Назвіть провідні галузі промисловості

5.Які види транспорту найпоширеніші?

 

-Домашнє завдання: Параграф підручника підготуватися до тематичного оцінювання з теми «Африка»; написати у зошиті твір «Три дні в Африці»(за бажанням)

                                                                                                                                       

Додаток 1

Африка – це материк , на якому зародилося життя .У Східній Африці археологи знайшли    рештки прадавньої людини і знаряддя її праці , вік яких близько 2,7 млн. р. Ці знахідки найдавніші на нашій планеті . Тому материки вважають батьківщиною людства .

Африки – один з найбільш населених материків . За кількістю населення , як і за площею , вона посідає друге місце після Євразії . Населення Африки становить понад 800 млн. осіб . В Африці живуть народи всіх трьох головних рас . Представники негроїдної , європеоїдної монголоїдної рас . Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас .

Більшу частину материка населяють представники негроїдної (екваторіальна) раси . В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , яка зумовлена наявністю меланіну – речовина , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько 2 м. У вологих екваторіальних лісах живуть пігмеї – найменші люди нашої планети , зріст 130 см. У басейні Нілу – нілоти , на берегах Індійського океану живуть – суахілі . До представників монголоїдної раси належать Ефіопи , які мають світлий колір шкіри з червонуватим відтінком . Також на півдні материка живуть бушмени і геттентоти – вони низько рослі , мають жовтувату зморшкувату шкіру , вилицювате обличчя – робить схожими на монголоїдів .

Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки . Це араби (алжирці , єгиптяни , марокканці ) – говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри . Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців . Мулати – походять від нащадків змішаних шлюбів європейців з місцевим населенням.

Другий учень -  демограф

Населення Африці збільшується щорічно на 10 млн. осіб . Але в африканських країнах найменша тривалість життя . Понад 40 % африканців живуть у середньому менше 40 років . На останньому місці за тривалістю життя перебувають Замбія й Зімбабве -32 і 33 роки . Ці країни розташовані в «епіцентрі» поширення СНІДУ , також коротка тривалість життя в Свазіленд , Лесото , Ботсвана .

В Африці низька середня густота населення – близько 20 осіб/км , найменша густота (1 чол/км) – пустельні райони , пів Сомалі . На материку населення розміщується дуже нерівномірно . Найзаселеніші узбережжя океанів і Середземного моря , долина річки Ніл , узбережжя Гвінейської затоки , де розташовані міста і промислові підприємства , розвинута торгівля .

Більша частина населення Африки (70%) проживає в сільських поселеннях . На материку нараховується 20 міст – мільйонерів (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).

Країни Африки неоднакові за кількістю населення . У країнах : Нігерія , Кенія ,Єгипет ,Танзанія , Демократична Республіка Конго , Ефіопія , ПАР – проживає понад 30 млн. осіб .

Африканці сповідують різні релігії : є мусульмани , християни , буддисти , іудеї , а також прихильники специфічних , язичницьких племінних вірувань

                                                                                                                         

 

 

Додаток 2

Африки відрізняється великою різноманітності етнічного складу населення – тут намічується більше ніж 200 народностей , тому в регіоні переважають багатонаціональні держави . Найчисленіщі народи – араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона ,бушмени . У будь-якій країн Африки живуть десятки різних народів і племен , усі вони мають свою мову , традиції , спосіб життя . Деякі з них вже склалися у великі нації , але більшість знаходиться ще на рівні народності , зберігаються і пережитки родоплемінного ладу . Спадщиною колоніальною системи є і те , що офіційним мовами більшості країн Африки залишаються : англійська , французька , португальська .

У багатьох країнах світу люди донині носять традиційний одяг . Такий одяг краще пристосований до умов і клімату .

Життя пустелі носять тонкий вільний одяг , який захищає їх від спеки . Люди з племен туагерів , які мешкають у Сахарі , закривають обличчя й голову , щоб захиститися від палючого сонця й піску , який розносить вітер . У багатьох африканських країнах вдягаються в яскраві різнокольорові тканини : обмотують їх навколо тіла . У жарких вологих джунглях живуть племена , які ходять в одних набедрениках . Вони часто натирають шкіру соком різних рослин , щоб відлякувати комах – кровососів . Чоловіки племені нуба  із Судану розфарбовують свої тіла , щоб мати вигляд сильних і здорових . Жінки   племені масаї зі Східної Африки носять намисто зі скла . Деякі з них вдягають на руки й ноги металеві кільця , а заміжній жінці взагалі не можна показуватися на людях без сережок у вухах .

У кожній крайні є власні гроші – їх називають національною валютою . Племена бушменів , які живуть в пустелі Калахарі грошима майже не користуються . Вони добувають собі їжу на полюванні , самі будують своєї житло та шиють одяг зі шкіри звірів . На ринку в ефіопській пустелі покупці розплачуються за необхідний їм товар сіллю , яка тут відіграє роль грошей .А важкі золоті сережки , які носять дівчата племені фулани складають все багатство їх сімей . Якщо родичам знадобляться гроші,  вони продадуть частину золота з їхніх вух .У більш розвинених країнах Африки своя валюта .

 

                                                                                                                                

Додаток 3

Майже 50 років тому більшість держав континенту були колоніями могутніх європейських держав : Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії. Вони довгий час черпали з континенту золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів . Загарбали територію материка і розділили на колонії . Народи Африки тривалий час боролися проти загарбників . З 1960 р. африканські народи стали незалежними . Тільки чотири країни : ПАР , Єгипет , Ефіопія , Ліберія – не були колоніями . Нині на африканському континенті налічують 54 незалежні держави . І хоча вже немає колоній , деякі з них і донині перебувають в економічній залежності від колишніх власників . Колонізатори залишили в спадок господарську відсталість народів , голод , хвороби , злидні . Тривала колоніальна залежність призвела до крайньої економічної відсталості країн . Політична нестабільність характерна для багатьох з них і сьогодні . Слаборозвинуті африканські держави перебувають під економічним і політичним впливом розвинутих країн . Рівень життя африканського населення 75% якого проживають у селах – надзвичайно низький . У багатьох країнах залишаються нерозв’язаними міжетнічні питання , а це призводить до військових конфліктів , що набули вигляду довготривалих громадських воєн . (Сомалі , Бурунді , Судан , Руанда , Ліберія , Мозамбік)розвивається підприємство (Сомалі) .

Проте останнім часом життя в країнах Африки значно поліпшується . Важливу роль  в урегулюванні всіх конфліктів , що виникають на материку відіграє міжнародна організація ООН . Запроваджується безкоштовна освіта , медична обслуговування , будуються коледжі , університети , транспортні зв’язки , туристичні центри .

 

 

Додаток 4

З економічної точки зору Африка залишається найбільш відсталими континентом. У всіх цих країнах дуже низький рівень розвитку економіки поєднується зі швидким ростом населення . Своєрідний «пояс бідності» протягнувся через весь континент між 20 пн. ш., і 10 пд. ш. у чистій  природній  зоні Сахель . До нього належить Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі ,низький розвиток господарства , велика смертність .

Найрозвиненішими серед африканських країн є держави ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс . Усі країни мають вихід Середземного моря , що впливає на їхні торгівельні відносини з європейцями . Вони постачальниками нафти і природного газу , туристичних послуг , с/г продукції , товарів легкої промисловості . На півдні материка є високорозвинена Південно Африканська Республіка , яка є економічним гігантом Африки .

Вона входить до 20 найбільш розвинутих держав світу . Процвітаючого вона стала завдяки добувній промисловості , розвитку великих фермерських господарств .

Основою економіки майже в усіх країнах материка є с/г. Розвиток  його дуже відсталий використовується здебільшого ручна праця , а не сучасна техніка . Населення вирощує пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль ,   тютюн , кориця , агава , гевея . Рослинництво сприятливо вивозиться в інші країни світу .

Тваринництво менш розвинуте , ніж рослинництво . Розводять кіз , верблюдів , велику рогату худобу , ферми по розведенню крокодилів . Неконтрольоване випасання худоби призводить до ерозії грунтів . Бідною африканського с/г є стихійні поширення шкідників .

Провідні галузі промисловості – легка і харова , які задовольняють потреби галузі , як машинобудування і хімічна ,майже не розвинута . Швидкими темпами  розвивається видобувна промисловість . На  світовий ринок африканські країни постачають алмази , золото , руди кольорових металів , нафту фосфорити , мідь .(ПАР , Нігерія ,Лівія , Замбія , Конго).

Транспорт   в Африці розвинутий недостатньо . Річковий слабо розвинутий через порги і водоводи , проте використовують частково річки Ніл , Конго , Нігер. Для внутрішнього перевезення користуються послугами транспорту , а для зщовнішніх – морського . Донині велику роль відіграє гужовий і річковий .

Більшість країн не можуть забезпечити своє населення необхідними продуктами харчування , промисловість виробами , змушенні імпортувати їх , деякі отримувати іноземну допомогу . Головним зовнішньо торгівельним партнером – розвинуті держави Європи ,США ,Японія . Також більшість країн континенту підтримують з нашою державою постійні торгівельно-економічні та науково-технічні зв’язки . Основними торговими партнерами України є Єгипет , Лівія , Гвінея , Марокко , Кот-дівуар .

Додаток 5

Мистецтво знавець зовні вражає багатьох своїми незвичними формами , мистецтво небагатьох країн так багате на матеріали , як воно . Це мистецтво не має собі подібного ніде на земній кулі . Скільки різних чужоземних впливі не пройшло через Африку , але все це не знищило негритянського мистецтва . Різьбленні вироби майже в недоторканості зберегли старі традиції та відчуття й розуміння краси .

З ХІІІ ст. в Африці у великій кількості виготовлялися бронзові голови заввишки 50 см. , пов’язанні з культом предків , дощечки з рельєфним зображенням , які служать для прикрашання царського будинку, статуетки вельмож , воїнів . Виготовляли прикраси із серебро , золота , кісток.

Найбільшої художньої досконалості в мистецтві народів Африки досягло різьблення по дереву . Різьбленим зображеннями покривають статуетки людей і тварин , які мають за африканським віруваннями магічну силу .

Африканці велику увагу приділяють грі на музичних інструментах , які самі їх створюють .

Серед музичних інструментів найбільш поширеними є барабани . З ними народи Африки закликають дощ , ідуть на полювання , захищають свої землі , використовують барабан і в багатьох культових обрядах . Гра на барабані є справжнім музичним закликанням . Під час гри на барабані африканці уявляють себе мужніми , і спокійними , упевненими і хоробрими , як лев перед полюванням . Є судальний барабан «таблі» - один з найменших . Часто використовують африканці музичний інструмент бірімбао . Зовні він нагадує звичайний лук з кабаком.

Мистецтво Африки – є однією зі сфер людської діяльності , в естетичних категоріях якої найбільш досконало відбиває людська уява , природа .

 

 

                                                      БІОЛОГІЯ 7А, 7Б, 7Г, 7Д.

 

 

 Тема: Рептилії. Особливості будови та спосіб життя.


Сьогодні ми починаємо вивчати новий клас Рептилії (Плазуни), яка вже остаточно обрала суходіл як первинне середовище існування, а от водне середовище для них є лише вторинним пристосуванням.

Сьогодні ми будемо досліджувати тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інших — захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а інші запевняють, що вони злі і підступні. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни. Послухайте про одну з них: «Цю тварину народ наділив магічними якостями посланця з підземного світу. Вона — охоронниця підземних скарбів. Вважають, що в них виходять на землю душі покійних, аби подивитися на життя. Тому цих істот забороняється убивати. Сонце не повинне бачити цю тварину убитою, тому її слід закопувати в землю. Водночас вона має лікувальні властивості: від головного болю рекомендували саджати тварину в капелюх і надягати на голову. Коли вперше навесні побачиш її, слід перегнати її через пояс, кинувши його на землю, тоді цей пояс набуває властивостей лікувати поперек».

Постановка проблемного запитання: Як ви  гадаєте, про яку тварину йде мова? (Очікувана відповідь: ящірка)

До якого класу хребетних тварин належить ящірка? (Рептиції або плазуни).

Ознаки будови та особливості способу життя рептилій. Пристосування до середовища існування

Давайте відкриємо друковані зошити на сторінці 45 та запишемо у верхній частині сторінки, що відомо близько 6 тис. сучасних видів плазунів (в Україні — 20), які поширені на всіх континентах, крім Антарктиди.

Також запишемо, що наука,яка вивчає рептилій – герпетологія (з грец. «герпетон» – плазун, «логос» – наука).

А зараз прочитаємо завдання 1 на сторінці 45. У ньому необхідно визначити, які істотні зміни зазнали рептилії, пристосовуючись до життя на суходолі.

Рептилії (плазуни) — холоднокровні, переважно наземні хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм).

1)      Це пов’язано з тим, що яйця плазунів, на відміну від риб і земноводних, оточують захисні яйцеві і зародкові оболонки.

2)     Тіло рептилій має голову, тулуб і хвіст. На відміну від амфібій, вони мають чітко означену шию. Кінцівки розташовані по боках ту­луба, унаслідок чого тіло торкається землі - «плазує», звідки й походить інша назва цих тварин – плазуни.

3)     Пальці плазунів закінчуються кігтика­ми. У багатьох видів (змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені.

4)     Зовнішній шар покривів рептилій, на відміну від амфібій, роговіє. Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками. Такі покриви захищають тварин від механічних ушко­ джень і зайвих втрат вологи. Щільний покрив заважає росту рептилій, тому він періодично змінюється: старий покрив скидається, і тварина росте, поки новий не зроговіє. Як ви пам’ятаєте, цей процес називають линянням.

            У ящірок спостерігають явище самокаліцтва. Якщо схопити ящірку за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м’язів один з хвостових хребців переламується й кінець хвоста відпадає. Це явище має захисне значення, бо надає змогу тварині втекти від хижака, пожертвувавши хвостом. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється (регенерація).

 

Розмноження рептилій:

 

            Більшість рептилій відкладає яйця, які мають запас поживних речовин (жовток). Яйце вкрите кількома оболонками, що захищають зародок від висихання, проникнення шкідливих мікроорганізмів, механічних ушкоджень і забезпечують його газообмін. Такі особливості будови яйця визначають прямий розвиток рептилій, оскільки зародок у ньому забез­печений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки рептилій розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. Після цього з яєць вилуплюється потомство, що дуже схоже на дорослих особин. Тому розвиток і називається прямим.

            У деяких видів (ящірка веретільниця, живородна ящір­ка, гадюки) яйця затримуються у статевій системі самки до моменту виходу малят. У житті рептилій, як і в житті амфі­бій, можна відзначити такі сезонні пе­ріоди: зимівлі, розмноження та літньої активності.

-         Згадайте, які етапи ми виділяли у амфібій? (Очікувана відповідь: однакові.)

            Для зимівлі рептилії вико­ристовують різні місця. Так, болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарив­шись у мул. Змії, вужі та ящірки зиму­ють у норах гризунів, під пеньками дерев тощо. Упродовж зими вони не живляться, процеси обміну речовин у них значно вповільнюються. Щойно навесні промені сонця прогріють землю, на її поверхню виповзають зі своїх зимових притулків гадюки і вужі. У цей час вони ліниво лежать і вигріваються в променях весняного сонця неподалік від місць зимівлі. Пізніше пробуджуються черепахи, ящірки та інші плазуни. У степах і пустелях надзвичайно висока темпе­ратура влітку спонукає тварин впадати в неактивний стан, сховавшися під землю.

                   

Тож підведемо підсумок : Що дозволило плазунам стати справжніми сухопутними тваринами?

ü Суха шкіра покрита лусками чи щитками.

ü Збільшення рухливості тіла.

ü Перехід до легеневого дихання.

ü Розмноження за допомогою яєць.

           

А тепер давайте звернемося до особливостей внутрішньої будови рептилій.

1) Тож перший процес – рух:  запишемо: поява шиї, грудної клітки (ребра та груднина), міжреберних м’язів, хребет більш диференційований і складається з 5 відділів: шийного (шия стала рухомою), грудного, поперекового, крижового та хвостового, що дозволило їм здійснювати активні рухи на суходолі.

2) Другий процес – травлення: травна система плазунів дещо складніша, ніж у земноводних; слина, яку виробляють слинні залози, містить травні ферменти. Зуби у більшості плазунів однакові і слугують лише для захоплення та утримання їжі. Але в отруйних змій з'являються особливі отруйні зуби, призначені для введення отрути в тіло здобичі.

Кишечник плазунів відкривається, як і в земноводних, у клоаку. У плазунів є невеличка сліпа кишка - відділ кишечнику, де їжа перетравлюється за допомогою симбіотичних мікроорганізмів.

    3) Третій процес – дихання: дихальні шляхи складаються з послідовно з'єднаних гортані, трахеї та бронхів. Трахея розгалужується на два бронхи, що заходять до легень. У плазунів порівняно із земноводними складніший і механізм дихання. Повітря надходить до легень і виходить із них за рахунок рухів ребер. Унаслідок цього змінюється об'єм порожнини тіла.

4) Четвертий процес - транспорт речовин: у шлуночку трикамерного серця є неповна перетинка, що частково перешкоджає змішуванню артеріальної та венозної крові. А в крокодилів серце взагалі чотирикамерне. Як і земноводні, плазуни належать до холоднокровних тварин.

5)П'ятий процес – подразливість (нервова система, органи чуття): у плазунів краще, ніж у земноводних, розвинені півкулі головного мозку (передній мозок). Вони вкриті сірою речовиною сукупністю тіл мільйонів нервових клітин. Ця сіра речовина формує кору півкуль головного мозку. Мозочок розвинений добре, що зумовлено необхідністю координації (узгодження) складних рухів..

Органи чуття, які розташовані на голові: очі захищені трьома повіками (верхня,нижня, миготлива) орган дотику язик, нюх, смак, слух. У гримучих змій  є теплочутливий орган перед очима на голові.

6)Шостий процес – розмноження: роздільностатеві, відкладання яєць на суходолі.

7) Сьомий процес – розвиток: прямий, без личинкової стадії,  дитинчати схожі на дорослих особин.

 

А зараз пропоную вам пограти у гру «Порівняємо?».

Записати клас тварин, якому характерне твердження.(рептилії, амфібії)

Всі зрозуміли? Тоді починаємо!

1)     Розвиток прямий, на суходолі.

2)      Шкіра ороговіла, шкірні залози майже відсутні.

3)     Шкіра гола, має багато залоз, вкрита слизом.

4)     Розвиток непрямий, у воді.

5)     Активне дихання шкірою та легенями.

6)     Активне дихання лише легенями. 

 

 

 




Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

                                                                                                                                                 09.11 - 13.11.2020                                                         Географія   ВОДИ СУХОДОЛУ. ВИКОРИСТАННЯ ВОДНИХ РЕСУРСІВ.   Мета : сформувати загальні уявлення про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; продовжити формувати практичні вміння характеризувати компоненти природи материка за картами атласу; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водозабезпечення; розвивати вміння визначати способи дій у рамках запропонованих завдань; свідомо використовувати мовні засоби відповідно до завдань комунікації; пробуджувати почуття причетності до вирішення проблем водопостачання на материку.   1. Які компоненти природи Африки були вивчені на попередніх уроках? 2. Які ще компоненти природи входять до складу природного комплексу материка? 3. Які води гідросфери
       26.10. - 30.10.2020 Тема: Молюски. Особливості будови, способу життя. Хід уроку І.Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1.      Термінологічна відгадайка 1.      Наука, яка визначає місце організму в системі органічного світу. 2.      Інша назва таксономічної одиниці. 3.      Суспільні комахи, «приручені» людиною. 4.      Поживні речовини у членистоногих транспортуються по тілу рідиною … . 5.      Найвища систематична категорія. 6.      І циклоп, і креветка, і краб та омар -   це … 7.      Ці таксони об’єднуються в царства                                                         1               2  
                                                            14 - 18 вересня 2020.                                                           Географія 7 клас.                 (Виділене червоним кольором виконується письмово) ТЕМА. Походження материків та океанічних западин. Геологічні ери та епохи горотворення Мета уроку :        закріпити знання про материки, частини світу, океанічні западини; сформувати уявлення учнів про походження материків і океанічних западин, про геологічні ери та епохи горотворення. Обладнання :       підручник, атлас, схема «Походження сучасних материків», геологічна карта світу, геологічна шкала часу (г еохронологічна ). Тип уроку :           вивчення нового матеріалу. Очікувані результати:    учні зможуть: називати геологічні ери: архейська, протерозойська, палеозойська, мезозойська, кайнозойська; пояснювати утворення океанічних западин і материків унаслідок переміщення літосферних плит; характеризувати гіпотезу дрейфу материків; показувати на ка