К основному контенту

 

 

14.12. – 18.12.2020

Біологія 7А, 7Б, 7Г, 7Д.

 

 

Тема: Різноманітність ссавців (Яйцекладні, Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі). 

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

У битві за виживання кожний вид тварин дбає про продовження свого роду, тобто про потомство. Тварини зігрівають, годують і бережуть своїх малят від хижаків. Для ссавців характерний дуже міцний зв’язок між матір’ю і дитинчатами. Наприклад, дитинчата копитних народжуються цілком розвиненими і здатними самостійно пересуватися. Матері сумлінно їх вилизують і підштовхують носом, заохочуючи до того, щоб вони підвелися на ноги — інакше малюки можуть стати легкою здобиччю хижаків. Дитинчата сумчастих тварин з’являються на світ ще на ембріональній стадії, у них добре розвинені тільки передні кінцівки і рот. Подальший їхній розвиток відбувається в сумці.

Коли гепарди відчувають, що їхнім дитинчатам загрожує небезпека, вони переносять їх, одного за одним, у безпечне місце, міцно, але ніжно тримаючи за загривок. Дитинчата не пручаються і терпляче переносять такий «переїзд». Самка хом’яка переносить своїх дитинчат у защічних мішках або у збільшеному проміжку між зубами.

Постановка проблемного питання: Чи всі ссавці піклуються про своє потомство? (Очікувана відповідь: всі, але по різному)

Темою нашого уроку є «Різноманіття ссавців (Яйцекладні, Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі)».  Тому сьогодні ми поговоримо про качкодзьобів, кенгуру, їжаків та багато інших представників цих рядів.

Сумчасті (Нижчі звірі). 

Самки сумчастих ссавців зазвичай мають шкірну сумку на череві (звідки й походить назва групи), куди відкриваються протоки молочних залоз. Переважна більшість сумчастих поширена в Австралії та Новій Гвінеї. Певні види сумчастих живуть у Південній Америці й лише один вид (північноамериканський опосум) трапляється в Північній Америці. Багато сумчастих є наземними тваринами (наприклад, кенгуру, сумчасті тушканчики) або живуть на деревах (сумчастий ведмідь, або коала, сумчаста летяга тощо), деякі пов’язані з водоймами (водяний опосум) або живуть під землею (наприклад, сумчастий кріт). Серед сумчастих є комахоїдні, хижі чи рослиноїдні види.

Практичне значення: деякі види є об’єктом промислу, деякі потребують охорони, а для природи: вони підтримують видове різноманіття, входять до складу тваринних угруповань, є ланками у ланцюгах живлення. 

А зараз знову запрошую до слова наших «екскурсоводів»: (поки учні розповідають діти роздивляються малюнки на слайді)

Американські опосуми - мешканці лісів. Мають довгий цупкий хвіст, який використовують під час лазіння по деревах. Живляться гризунами, дрібними птахами та їхніми яйцями, комахами, рештками тварин, грибами, рослинами. Активні переважно вночі. Люди споживають у їжу м’ясо опосумів, а також використовують їхнє хутро.

Кенгуру - травоїдні тварини, здатні пересуватися стрибками до 1,5 м завдовжки. їхні передні кінцівки короткі, проте задні кінцівки та хвіст розвинені добре. Кенгуру здатні розвивати швидкість до 50 км за годину. Від ворогів захищаються, спираючись на хвіст і завдаючи сильних ударів задніми кінцівками. 

Цікава інформація про кенгуреня: «... кенгуренята народжуються недоношеними - фактично це просто ембріони. Самка великого рудого кенгуру, що в сидячому положенні досягає п'яти футів заввишки, народжує маля завдовжки півдюйма, і цій сліпій, гладенькій “грудочці” ще доводиться самостійно добиратись до материнської сумки. Крихітне недорозвинене дитинча змушене пробиратись крізь густу шерсть, як крізь джунглі, поки - скоріше дивом, ніж чуттям - не розшукає вхід у сумку. Тоді воно пірнає всередину і міцно присмоктується до соска. (За Джеральдом Дарреллом) 

Коала, або сумчастий ведмідь, мешкає у Південній Австралії і зовні нагадує іграшкового плюшевого ведмедика. Ці тварини активні вночі, живляться листками та молодими пагонами певних видів евкаліпту. На початку минулого сторіччя цей вид перебував на межі зникнення, і лише завдяки енергійним заходам уряду та громадськості Австралії його вдалося врятувати. 

Ссавців, у яких добре розвинена плацента, відносять до плацентарних. Розглянемо основні групи цих тварин. 

І перший серед них ряд, з яким ми познайомимося – ряд Комахоїдні.

Зараз ми знаходимося у тій частині зоопарку, де мешкають представники ряду Комахоїдні. Зуби у них слабко диференційовані, півкулі переднього мозку невеликі. Передній відділ голови утворює хоботок. Дрібні й середні тварини. Живуть у наземному й водному середовищі, а також у ґрунті (кроти). Практичне значення ля людини: винищують безхребетних, які шкодять сільському й лісовому господарству, деякі види — об’єкт промислу, а для природи: вони підтримують видове різноманіття, входять до складу тваринних угруповань, є ланками у ланцюгах живлення, здійснюють ґрунтоутворення.

Землерийки.  Це дрібні звірки, зовні схожі на мишей, але з мордочкою, витягнутою у вигляді хоботка.. Ніс перетворений у рухомий хоботок. Очі дуже маленькі. Хутро коротке, густе, оксамитове. Хвіст від дуже короткого до дуже довгого, інколи  за довжиною перевищує, навіть, тулуб. Землерийки тримаються поодиноко. Риють нори самі або користуються чужими: кротів, мишей. Можуть поселятися і в порожнинах старих пнів, стовбурів дерев. 

Кроти. Очі крихітні, з шпилькову голівку, але помітні зовні, оскільки над очним яблуком є ​​вузький проріз в шкірі завдовжки близько 0,5-1 мм. Зовнішнього вуха немає. Забарвлення хутра матово-чорне, нижня частина тіла трохи світліша. У молодих кротів забарвлення темніше. Волосся хвоста виконує дотикальну функцію, завдяки ньому кріт може пересуватися в своїх тунелях задом наперед. 

Їжаки – мешканці лісів, степів, окультурених ландшафтів. Поселяються під коріннями дерев, у густих чагарниках, під камінням, риючи нори. Живляться в основному тваринною їжею і, навіть, стійкі до зміїної отрути.  В період між розмноженнями ці тварини ведуть поодинокий спосіб життя. Народжують від 1 до 7 малят. Очі та вуха розвинуті відносно добре. Кінцівки стопоходячі, 5-палі. Голки – це видозмінене волосся. Під шкірою щільним шаром розміщені поздовжні та кільцеві м’язи, завдяки яким тварини скручуються. Вони також добре плавають та лазять.  

Останній ряд плацентарних, з яким ми сьогодні познайомимося – ряд Рукокрилі. 

Останнім часом дуже популярними стали фільми жахів про страшних звірюк і вампірів. А чи не думали ви про те, що подібні організми існують насправді у природі? Виявляється, вампіри таки на Землі є. Знаєте, хто саме? Так, кажани. Деякі види кажанів прокушують шкіру людини і тварин, висмоктуючи при цьому кров. Про них і ще про деяких цікавих тварин із ряду Рукокрилі ми з вами зараз дізнаємося.

Рукокрилі - єдина серед ссавців група, пристосована до активного польоту. У них від верхівки другого пальця передніх кінцівок до хвоста вздовж тулуба тягнеться складка шкіри, що слугує крилом. Пальці передньої кінцівки (крім вільного першого) значно видовжені. Подібно до птахів, у рукокрилих є кіль та добре розвинені грудні м’язи, які забезпечують рухи крил. Рукокрилі здебільшого ведуть нічний спосіб життя. Зір у них розвинений погано, проте слух дуже тонкий. Орієнтуються під час польоту та здобувають їжу рукокрилі зазвичай за допомогою ехолокації (лише кажани, не крилани). Це здатність виробляти звукові сигнали високої частоти і сприймати звуки, відбиті від перешкод. Удень ці тварини ховаються на горищах, у дуплах і печерах.

Переважна кількість видів рукокрилих належить до кажанів. В Україні поширені підковоноси , вечірниці, нічниці, нетопирі, довгокрил звичайний тощо. Живляться вони комахами, тому є корисними для людини тваринами. Частина видів узимку впадає у сплячку, частина - мігрує.

Практичне значення для людей: регулюють кількість багатьох видів комах,крилани можуть завдавати шкоди садівництву (поїдають плоди), вампіри можуть бути переносниками цілої низки захворювань (наприклад, сказу), а для природи: вони підтримують видове різноманіття, входять до складу тваринних угруповань, є ланками у ланцюгах живлення, поширюють насіння та запилюють квітки (крилани). Заповнення таблиці група Рукокрилі.

До Червоної книги України занесені: Комахоїдні:  Їжак вухатий; Хохуля руська (Кротові); Білозубка велика, Бурозубка альпійська (Землерийкові); Рукокрилі: Підковоніс малий (Підковоносі); Вечірниця руда (Лиликові).

 Закріплення набутих знань.

Аби закріпити знання, які ви отримали на уроці, давайте пограємо у гру «Відгадай загадку».

Я вам читаю загадку, а ваше завдання відгадати її, якщо ви все правильно відгадали, то на слайді ви побачите того, хто був зашифрований у загадці.

Всі зрозуміли? Тоді починаємо.

Загадки:

1.     Это что ещё за шутки:
Нет ни пуха, ни пера,
Хвост бобра, а нос от утки,
И ни утки, ни бобра?

2.     Літає крилами, ходить ногами, висить догори лапками.

3.     Невеличка тварина,

          Нюх чудовий має.

          Під землею ловить

          Шкідливих комах

          Та одразу їх поїдає.

          Вона на мишу схожа,

          А в сплячку не впадає.

          Але по кілька разів на день

         То прокидається, То засинає.

А зараз пропоную вам вконати ще одну вправу  “Хто зайвий?”: Ваше завдання знайти у переліку зайву тварину і пояснити свій вибір. Всі зрозуміли? Тоді починаємо!

1. Єхидна, коала, качкодзьоб.

2. Сумчастий кріт, опосум, кріт.

3. Бурозубка, їжак, кенгуру.

4. Хохуля, нічниця, кажан.

VІ. Інструктаж домашнього завдання.

Підбиття підсумків уроку:

Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки. Вам необхідно прочитати параграф підручника

 


                                    Географія 7А, 7Б.

 

 Сучасні екологічні проблеми материка. Об’єкти Світової природної спадщини

Пригадайте:

1. Коли європейці розпочали активно заселяти Південну Америку?

2. Що таке об’єкти культурної та природної спадщини?

Екологічні проблеми. Активна господарська діяльність у Південній Америці розпочалася з XVI ст. у зв’язку з колонізацією материка європейцями. Найбільшими сучасними екологічними проблемами є: знищення амазонських лісів, розораність саван, пампи, витоптування трав’яного покриву численними отарами свійських тварин, збіднення рослинності та тваринного світу; ерозії грунтів, зростання площ пустель, забруднення річок, морів, повітря в гірських районах тощо.

Освоєння земель як сільськогосподарських угідь у багатьох районах Південної Америки призвело до змін природного середовища. Майже повністю зорано пампу, вирубано ліси в тропічному рідколіссі, винищено багато тварин. Особливо непокоїть доля лісів Амазонки (мал. 63). Будівництво Трансамазонської автомагістралі й подальше

Освоєння цієї області супроводжується хижацьким вирубуванням і випалюванням лісів на величезних територіях. Така діяльність людини значно порушує природну рівновагу, загрожуючи зміною природного середовища не лише екваторіальних лісів, а й сусідніх природних зон (зменшення опадів, обміління річок, ерозія грунту, збіднення рослинного покриву та тваринного світу).

Занепокоєний швидким знищенням лісів, бразильський уряд ухвалив рішення про створення першого великого заповідника в Амазонії.

На території південноамериканських країн розвивається тропічне землеробство, що значно порушує природні екосистеми. В екваторіальних і тропічних широтах інтенсивно вирощують кавові дерева, банани, ананаси, цукрову тростину тощо. У субтропічних районах – цитрусові, чай, пшеницю, кукурудзу тощо. Нижні схили Анд теж використовують у землеробстві, а високогірні луки – як пасовища.

Значно змінюються природні комплекси в районах добування корисних копалин. Під час відкритого добування корисних копалин ширина кар’єрів може сягати кількох кілометрів. Промислові центри Сан – Паулу та Буенос-Айреса є забрудненими містами материка.

Останнім часом у країнах Південної Америки посилилася боротьба за збереження довкілля. Удосконалюється законодавство про охорону природи, інтенсивно створюються національні парки та заповідники. Нині на материку їх існує понад 300. В Амазонії створено 6 національних парків і 8 наукових станцій і заповідників. Площа охоронних територій у Південній Америці становить майже 1 %.

Об’єкти Світової природної спадщини. На території країн Латинської Америки та країн Карибського басейну знаходиться 13 % пам’яток (серед них 90 – культурної спадщини, 36 – природної спадщини, 3 – змішаного типу). Розкажемо про деякі з них.

На території Національного парку Ігуасу в Аргентині розташовані водоспади “Горло Диявола” (мал. 64). Залежно від рівня води в річці Ігуасу, у парку діє від 160 до 260 водоспадів. Навколо росте понад 2000 різновидів рослин і живе 400 видів птахів.

Льодовик Періто-Морено розташований у Національному парку Аргентини (мал. 65). Льодовик є одним із найбільш цікавих туристичних об’єктів в аргентинській частині Патагонії та третім за обсягом у світі після Антарктиди й Гренландії.

Природні унікуми Південної Америки

Використовуючи різноманітні джерела інформації, здійсніть віртуальну подорож унікальними природними об’єктами Південної Америки. Підготуйте розповідь (презентацію) про один із них. Виступіть перед однокласниками з повідомленням. Нанесіть унікальні природні об’єкти на контурну карту Південної Америки.

 (за бажанням)

Запитання та завдання

1. Назвіть екологічні проблеми Південної Америки. З чим вони пов’язані?

2. Які екологічні проблеми материка можуть стати глобальними проблемами світу?

3. Назвіть відомі об’єкти Світової природної спадщини, занесені до списку ЮНЕСКО, на материку.

4. Які шляхи збереження об’єктів природної спадщини можуть бути в наш час?

Працюємо з картою та атласом

Знайдіть на фізичній карті райони материка, де виникли екологічні проблеми. Позначте їх на контурній карті.

Сторінка дослідника

Запропонуйте власні шляхи вирішення екологічних проблем у Південній Америці.

Цікавий факт

Міст Сторіччя  перетинає Панамський канал. Його було введено в експлуатацію у 2004 р. на честь 100-річчя проголошення незалежності Панами. Міст було сконструйовано за 29 місяців, вартість будівельних робіт – майже 120 млн доларів. Його висота – 80 м, довжина становить 1 км 52 м.



                     Тема. Населення. Держави.

 «Вірю—не вірю» (аргументована відповідь, має бути пояснення)

-          Анди – це найдовша гірська система світу. 

-         Всі річки Південної Америки відносяться до басейну Тихого океану

-         - Магелланова протока це найширша протока на Землі, що з’єднує Атлантичний і Тихий океани.

 

-         МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Науковці вже давно обговорюють «туристичну революцію»- справжній переворот в розвитку господарства. Адже ріст кількості туристів у світі за останні десятиліття перевищує всі прогнози. 

- Як ви гадаєте чому сьогодні подорожують більше?

 Подорожі стають доступнішими і за ціною, і за витратою часу. Розвиток авіасполучення дозволяє дістатися будь-якої точки земної кулі за дві доби.  Все більше  людей стали жити за таким принципом  «Міняю збереження на враження». І сьогодні ми з вами відвідуємо туристичне агентство «Планета мандрівників». Наші менеджери представлять новий напрямок туризму «Мандрівка до Південної Америки».

Під час подорожі ми:

розкриємо - таємниці заселення материка;

дізнаємося - про етнічний склад та особливості розміщення населення;

визначимо -  найбільші країни.

Тема уроку: Населення та країни Південної Америки

План

1.   Раси і народи

2.   Країни Південної Америки

3.   Зв’язки України з державами материка

4.    

 ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.   Корінне населення   індіанці (монголоїдна раса – американська гілка). Нащадки людей, які перешли через «Беренговий міст » - 35 тис. років тому. 

- А що ви знаєте про давні цивілізації народів Південної Америки? 

Держави Центральних Анд у І тис. н.е.

Цивілізація Чавін, ареал якої охоплює північно-західну частину сучасного Перу. Вперше в Андській області знайшли застосування метали, спочатку золото, а потім срібло й мідь, вдалі будівельники, землероби. Високий рівень ремесел сприяв установленню широких торговельних зв'язків із дуже віддаленими районами.

Культура Паракасу зазнала великого злету, особливе захоплення викликають паракаські тканини. В жодній частині Земної кулі на цьому ранньому ступені суспільного розвитку ткацьке мистецтво не досягло такої довершеності.  Другим значним досягненням  був високий рівень хірургії, яка широко застосовувала засоби антисептики та анестезії, успішний розвиток землеробства. 

Виробничою основою суспільства держави Мочіка було зрошуване землеробство ( великі іригаційні системи), вони знали таємницю виплавляння міді з руди та виробництва бронзи.

Однією з таємниць цивілізації Наска є численні смуги й фігури, розкреслені на пустельних плато півдня перуанського узбережжя. 

► Цивілізації Тіауанако, яка знаходилася на великій території Центральних Анд, у південній частині басейну озера Тітікака. Найяскравішою пам'яткою цієї цивілізації є городище Тіауанако в Болівії, на південь від озера Тітікака.

На момент приходу європейців наймогутнішою державою була держава інків.

2.   Населення Південної Америки (понад 400 млн. осіб)

- Про які людські раси ви знаєте?

В межах Південної Америки живуть представники всіх людських рас.

► Європеоїди  (25%)

► Монголоїди  (15%)

► Негроїди(10%)

Мішене населення(50%)

Метиси, мулати, самбо. Креоли.

Мішані шлюби

європейці + індіанці = метиси

європейці + негри = мулати

індіанці + негри = самбо

3. Картографічний практикум

Робота з картами

Карта «Густота населення світу».

- Як розміщується територією материка населення? (Нерівномірно. Більшість проживає в приморській частині материка)

-         Найбільша густота населення: приблизно 34 особи на 1 км² в Еквадорі.

Карта «Мови та релігії країн світу».

-         Які основні мови спілкування? Адже ми їдемо у подорож. (іспанська, португальська)

4. Держави Південної Америки

На території Південної Америки розташовані 12 незалежних держав та 3 залежні території (Фолклендські острови; Південна Джорджія та Південні Сандвічеві острови – Велика Британія; Французька Гвіана) .

10 з 12 південноамериканських країн мають вихід до вод Світового океану,  ще 2 країни лежать в середині материка.

Ми дізналися про народи материка і якими мовами вони розмовляють. Це нам допоможе у подорожі. А ви знаєте ці мови? Але ми вивчаємо англійську мову – яку знає більшість населення Землі і це допоможе нам у подорожі.

Зараз менеджери нашого агентства представлять свої ексклюзивні маршрути. З музичним супроводом.

1. Аргентина (танго)

2. Бразилія (карнавал)

3. Чилі (виверження вулкану)

4. Окремий маршрут. Зв’язки України з державами материка. Українська діаспора.

 ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

https://learningapps.org/display?v=p9dfwztan18

 

. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

§ підручника

Нанести на контурну карту материкові держави Південної Америки.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

                                                                                                                                                 09.11 - 13.11.2020                                                         Географія   ВОДИ СУХОДОЛУ. ВИКОРИСТАННЯ ВОДНИХ РЕСУРСІВ.   Мета : сформувати загальні уявлення про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; продовжити формувати практичні вміння характеризувати компоненти природи материка за картами атласу; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водозабезпечення; розвивати вміння визначати способи дій у рамках запропонованих завдань; свідомо використовувати мовні засоби відповідно до завдань комунікації; пробуджувати почуття причетності до вирішення проблем водопостачання на материку.   1. Які компоненти природи Африки були вивчені на попередніх уроках? 2. Які ще компоненти природи входять до складу природного комплексу материка? 3. Які води гідросфери
       26.10. - 30.10.2020 Тема: Молюски. Особливості будови, способу життя. Хід уроку І.Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1.      Термінологічна відгадайка 1.      Наука, яка визначає місце організму в системі органічного світу. 2.      Інша назва таксономічної одиниці. 3.      Суспільні комахи, «приручені» людиною. 4.      Поживні речовини у членистоногих транспортуються по тілу рідиною … . 5.      Найвища систематична категорія. 6.      І циклоп, і креветка, і краб та омар -   це … 7.      Ці таксони об’єднуються в царства                                                         1               2  
                                                            14 - 18 вересня 2020.                                                           Географія 7 клас.                 (Виділене червоним кольором виконується письмово) ТЕМА. Походження материків та океанічних западин. Геологічні ери та епохи горотворення Мета уроку :        закріпити знання про материки, частини світу, океанічні западини; сформувати уявлення учнів про походження материків і океанічних западин, про геологічні ери та епохи горотворення. Обладнання :       підручник, атлас, схема «Походження сучасних материків», геологічна карта світу, геологічна шкала часу (г еохронологічна ). Тип уроку :           вивчення нового матеріалу. Очікувані результати:    учні зможуть: називати геологічні ери: архейська, протерозойська, палеозойська, мезозойська, кайнозойська; пояснювати утворення океанічних западин і материків унаслідок переміщення літосферних плит; характеризувати гіпотезу дрейфу материків; показувати на ка