К основному контенту

                                                              

                                                                      11.01 -16.01 2021

                                                               Біологія 7А, 7Б, 7Г, 7Д.


 

Тема: Практична робота № 3. Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування

ІІ.  Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Питання для бесіди

1.   Які ознаки пристосування до способу життя мають собаки?

2.   Які ознаки пристосування до способу життя мають коти?

3.   Які ознаки пристосування до способу життя мають кенгуру?

4.   Які ознаки пристосування до способу життя мають моржі?

5.   Які ознаки пристосування до способу життя мають тюлені?

6.   Які ознаки пристосування до способу життя мають дельфіни ?

2.2

«Установи відповідність».

Установити відповідність між твариною та ознаками, які для неї характерні.

Назва тварини

Ознаки

1  бобер європейський

2  цукровий літаючий   опосум

3  дика свиня

4  дельфін білобочка

5  хомяк звичайний

6  кінь Пржевальського

А має сплющений і розширений хвіст, щоб плавати у воді

Б  мають одну пару збільшених різців на верхній і на нижній щелепах, які постійно ростуть і сточуються

В  між плечем, передпліччям, пальцями, боками тіла, задніми кінцівками і хвостом натягнута тонка літальна перетинка

Г  мають непарну кількість пальців на кінцівках, які вкриті роговим копитом.

Д  мають парну кількість пальців на кінцівках (два або чотири, перший палець відсутній), які укриті роговим копитом

Е  мають веретеноподібне обтічне тіло, гладеньку шкіру, практично без шерсті; передні кінцівки перетворені на ласти, задні — атрофовані

Є  мають обємні защічні мішки, за допомогою яких переносять їжу до свого житла

 

Вправа «Цікаві запитання».

1. Навіщо морські видри тримаються за лапи, коли сплять?

2. Навіщо зайцю великі вуха?

2. Чому птахи не сидять на дроті дуже щільно одне до одного?

3. Для зволоження очей необхідний процес моргання повіками, але в геконів відсутні повіки та сльозові залози. Як же в них відбувається омивання очей?

4. Як пінгвіни роблять пропозицію своїй обраниці?

5. Довжина язика жирафа досягає півметра. Навіщо йому такий довгий язик?

6. Завдяки яким органам змії видають шиплячі звуки під час небезпеки?

7. Яка тварина може обходитися без води довше, ніж верблюд?

8. У якій країні вбивство панди карається смертю?

9. Яка тварина сміється коли її лоскочуть?

10. Навіщо снігові барси вкривають морду хвостом, коли сплять?

VІ.  Підбиття підсумків уроку

Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання

7.1.      Завдання для всього класу

Повторити вивчений матеріал

7.2.      Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати міні-проекти на одну з тем:

1.      Тварини-рекордсмени

2.      Тварини-будівельники

3.      Зуби ссавців










                                                                              Географія 7А, 7Б


ТЕМА. КЛІМАТ АВСТРАЛІЇ. ВОДИ СУХОДОЛУ.

Прийом «Вірно-невірно»

1.     Австралія – найменший за площею материк .                                     

2.     Першим плавання навколо Австралії здійснив Абель Тасман.

3.     Зі сходу Австралію омивають моря Карибське та Чорне.          

4.     У Кораловому морі  простягається Великий Бар’єрний риф.           

5.     Найвища вершина Австралії- г. Косцюшко.                                               

6.     Австралія – найнижчий  материк планети.                                          

7.     На материку є діючі вулкани.                                                           

8.     Поблизу материка лежить великий острів Мадагаскар.   

9.     В основі материка лежить давня Австралійська платформа.            

10.                        У магматичних і метаморфічних породах фундаменту платформи залягають залізні, мідні, свинцеві, цинкові руди, золото.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учитель. Ми продовжуємо подорожувати  Південним материком. На сьогоднішньому уроці ознайомимось з особливостями його клімату.            Африка – найжаркіший материк. Південна Америка – найвологіший. А чи має кліматичні рекорди  Австралія? На це питання ви спробуєте знайти відповідь протягом уроку. Учні  записують тему уроку.                                   



   

Бесіда

Що називають кліматом? (Це багаторічний режим погоди, що сформувався на даній місцевості).                                                                                                            Що називають кліматичним поясом? (Широтні смуги, кожна з яких має відповідний тип клімату).                                                                                         Що називають типом клімату? (Стала сукупність кліматичних показників, характерних для тривалого періоду часу на певній території).    



V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. (Під час розповіді учитель показує на карті).  Австралія – най посушливіший материк землі. Це пояснюється її положенням у тропічних широтах. Протягом року на материк надходить велика кількість сонячної радіації. Південно-східний пасат із Тихого океану втрачає більшу частину вологи, зрошуючи схили Великого Вододільного хребта. У тропічних широтах  формуються сухі й жаркі повітряні маси, які визначають кліматичні особливості великих масивів суходолу.

Робота в парах. Працюючи  з картами атласу визначіть чинники, що впливають на формування клімату Австралії (зразок).

*    Розташування більшої частини материка в тропічних широтах – велика кількість сонячної радіації протягом року.

*    Розміщення гірських масивів на шляху дії вологих пасатів з океану – більша частина опадів випадає на східному та південно-східному узбережжі, відсутність зволоження значних територій, розташованих за схилами гір.

*    Переважно рівнинний характер поверхні материка – вільне проходження континентальних тропічних повітряних мас у будь-яких напрямках.

Робота в малих групах

Працюючи з підручником та  картами атласу охарактеризуйте кліматичні пояси Австралії за типовим планом.

Кліматичні пояси Австралії (зразок)

 

План характеристики

 

Субекваторіальний пояс

 

Тропічний пояс

 

Субтропічний пояс

Географічне положення

Охоплює північну частину материка

 

 

 

Повітряні маси й вітри

 

.

 

 

 

Температурний режим

 

Середні температури: +25° С.

 

 

 

 

 

 

 

Опади

 

 

 

 

 

 

 

 

Тип клімату

 

 

.

 

 

 

  УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

Практична робота №7 (продовження).  Нанесення об’єктів географічної номенклатури Австралії на контурну карту.

Прийом «Бліцопитування»

·        В якому кліматичному поясі розташована  більша частина материка?

·        Яка циркуляція повітряних мас  переважає на материку?  

·        До басейну якого океану належить річка Мюррей?     

·        Які річки Австралії названо іменами державних діячів?        

·        У 1840 році, вівчар Едуард Ейр, шукаючи нові пасовища для овець, відкрив озеро, яке згодом  назвали на його честь.

·        За безжиттєвість Ейр називають . 

·        У якій частині Австралії панують пасати?

·         Де розташоване найсухіше місце Австралії?                              

Метод «Прес». Українці використовують річки у різних цілях: для судноплавства, вилову риби та ін.. Чи можуть австралійці використовувати  річки у таких цілях, як українці?  Відповідь обґрунтуйте.

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника.                                               Підготувати постер про рослинний світ Австралії



 

Тема: Унікальність рослинності і тваринного світу Австралії. Природні зони. Зміна природи материка людиною. 

Прийом «Бліцопитування»

Які типи циркуляції повітряних мас формують особливості клімату Австралії?

Чому значна частина території материка отримує малу кількість опадів?

У яких кліматичних поясах розташована Австралія? Назвіть характерні для них типи клімату.

Чому деякі річки зображені на карті Австралії пунктиром?

Чому в Австралії існує проблема водопостачання? У яких районах Австралії ця проблема стоїть особливо гостро?

Яке озеро в Африці такого самого походження, що й озеро Ейр? Чим пояснюється їхнє походження?

 

Прийом «Проблемне питання»

Із кожним уроком австралійський континент поступово відкриває вам свої таємниці: особливості клімату та річок материка безпосередньо пов’язані з його географічним положенням у Південній півкулі, особливості рельєфу — з геологічною історією розвитку материка. Однак європейці, які вперше побачили невідомих тварин та рослин в Австралії, були вражені та дуже довго не могли пояснити причини їхньої незвичайності. Вдома у вас було випереджальне завдання-дослідження. Чи згодні ви з тим, що органічний світ Австралії справді надзвичайний? Чи знайшли ви поясненню цьому? (Відповіді учнів.)

Уже відома вам поетеса Галина Усова так охарактеризувала органічний світ Австралії:

Й птахів безкрилих в заростях сліди.

Там в їжу кішкам дістаються змії,

Й звірята — в яйцях, а не в затишку нори.

Собаки гавкати не вміють, чесне слово!

Й самі дерева лізуть із кори,

Там кролики страшніше, аніж повінь.

Й рятує південь від північної жари.

Отже, сьогодні на уроці ви зможете обмінятися думками, висловити власні висновки щодо причин своєрідності органічного світу материка.

 

 ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Унікальність рослинного й тваринного світу Австралії.

Робота з мультимедійною презентацією

Коли ви проводили дослідження, напевно, дізналися, що багато видів тварин і рослин Австралії є ендеміками і реліктами.

Ендеміки (грецьк. endemos — «місцевий») — рослини та тварини, які живуть лише в певному, відносно обмеженому районі або групі районів.

Релікти (лат. reliotus — «залишений») — види рослин і тварин, залишки давньої флори й фауни, що збереглися донині.

Серед представників рослинного світу багато видів евкаліптів і акацій, найтиповіших для Австралії сімейств рослин.

Евкаліпт у перекладі з грецької означає «я добре покриваю», що, до речі, зовсім не відповідає дійсності, оскільки вузьке листя евкаліптів майже не дає тіні. Евкаліпти — вічнозелені дерева, вони не скидають щорічно листя, проте скидають кору. Без кори стовбури дерев набувають блакитного або яскраво-жовтого кольору. Поступово на них наростає нова кора. Евкаліпти дуже корисні дерева. Вони швидко ростуть, мають тверду деревину, яка майже не псується, листя містить величезну кількість ефірних масел, які використовують для виготовлення ліків та косметичних засобів. Проте найціннішою властивістю дерева є його здатність витягувати з ґрунту велику кількість вологи, за що їх і прозвали деревами-насосами. Евкаліпти здатні швидко осушити місцевість та ще й зменшити кількість шкідливих комах, таких як, наприклад, малярійні комарі. Евкаліпти ростуть і високо в Австралійських Альпах, але там вони — невисокі деревця з кострубатим стовбуром. У пустелях Центральної Австралії поширені понад 130 різновидів евкаліптів-карликів, не більше 2–3 м висотою. Евкаліпти-чагарники утворюють густі, колючі, майже непрохідні хащі, що простягаються на десятки кілометрів. Крім чагарникового евкаліпта, у таких заростях ростуть різні види акацій, пляшкові дерева.

В Австралії зустрічаються понад 500 видів акації. Подібно евкаліптам, акації пристосувалися до різноманітних умов. Вони зустрічаються як у тропічних лісах і саванах, так і в пустелях, де набувають вигляду колючих чагарників. Гілка з квітками срібної акації зображена на гербі Австралії і є її символом.

В Австралії багато рідкісних рослин, які ростуть тільки на цьому континенті. Наприклад, деревоподібна ксанторея, або «трав’яне дерево», яку місцеві жителі називають «чорний хлопчик». Здалека невисоке дерево з темним стовбуром та жмутком трави нагорі (там, де в дерев, певна річ, буває крона) справді схоже на кошлатого хлопчика-аборигена. На Західно-Австралійському плоскогір’ї та Центральній низовині великі площі вкриті гостролистою колючою травою спініфекс та різними сухостійними злаками.

Серед величезної кількості тварин Австралії 9/10 видів ендемічні. Сумчастих тварин, характерних для австралійського континенту, нараховують близько 180 видів.

Крім найбільш відомих сумчастих — кенгуру, коали, тут водяться сумчаста куниця, сумчастий кріт, сумчастий борсук, сумчаста білка тощо. А із сумчастих хижаків на острові Тасманія живе сумчастий диявол.

Не припиняють дивувати людей і плосконогі ящірки, котрі бігають на двох задніх ногах, і «колюча» єхидна, і різнобарвні райські птахи, папуги. Усього на континенті мешкає понад 700 видів птахів, близько 100 видів отруйних змій.

У прибережних водах морів на Великому Бар’єрному рифі живуть неймовірні тварини: від невеликих швидких медуз до величезних акул. Морські черепахи розвелися тут у такій кількості, як де більше у світі; лагідні сирени, родички морських слонів, ліниво плавають серед водоростей. По сусідству з 400 видами коралів, на рифі живе близько 200 видів молюсків та понад 2 000 видів риб.

Висновок 1. Австралія відрізняється від інших материків своєрідністю органічного світу.

 

2. Причини формування ендемічних та реліктових видів тварин та рослин Австралії.

Висновок 2. Неповторність та своєрідність австралійської природи пояснюється насамперед тим, що континент тривалий час перебував в умовах ізоляції від інших частин земної кулі.

 

3. Природні зони.

Найбільші площі на материку займає зона тропічних пустель і напівпустель з убогою рослинністю на червонясто-бурих, часто засолених ґрунтах, місцями на сіроземах. Серед рослин поширені колючі вічнозелені чагарники з евкаліптів та акацій — скреб. На півострові Кейп-Йорк і східному узбережжі материка сформувалася зона вологих і перемінно-вологих тропічних лісів. Великі простори на півночі, сході та південному заході материка займають савани й рідколісся. Для цієї зони характерні чагарникові евкаліпти, акації, казуарини з безлистяними ниткоподібними гілками на червоно-бурих і червоно-коричневих ґрунтах. Живуть кенгуру, валлабі, вомбат, борсук, сумчастий мурахоїд, птах ему. Незначну територію на півдні субтропічного поясу займають вічнозелені твердолистяні ліси й чагарники на жовтоземах і червоноземах.

Для острова Тасманія з його морським помірним кліматом характерні вічнозелені ліси з евкаліптів, вічнозеленого (антарктичного) бука, сосни, деревоподібних папоротей. Тасманійський ліс вражає великою кількістю квіткових рослин. Тільки орхідей тут нараховується 80 видів. Тваринний світ Тасманії близький за своїм складом до тваринного світу материка, але має і свої особливості.

Окрім ендемічного сумчастого диявола, на південному узбережжі живе представник антарктичного світу — пінгвін.

Завдання. Використовуючи карти атласу, порівняйте послідовність і розміщення природних зон Австралії та південної Африки. Установіть подібні та відмінні ознаки. Поясніть причини, які їх зумовили.

Висновок 3. У розміщенні природних зон Австралії чітко простежується широтна зональність. Висотна поясність виражена тільки в Австралійських Альпах на південному сході материка.

 

4. Зміна природи материка людиною.

Робота з мультимедійною презентацією

Серйозні зміни природи Австралії, як і Африки, почалися за часів колонізації материка. Усього за 200 років було знищено близько 40 % всіх лісів, втрачено понад 60 % водно-болотних угідь прибережної зони.

Для збереження природних комплексів в Австралії створено понад 2,5 тисячі природоохоронних територій різних категорій — резерватів, національних парків, заповідників. Багато з них занесені до списку природної спадщини ЮНЕСКО.

Найвідоміші:

1) Великий Бар’єрний риф — найбільша у світі система коралових рифів (2300 км з півдня на північ), розташована в Кораловому морі уздовж східного узбережжя Австралії, біля узбережжя штату Квінсленд.

2) Національний парк Какаду (див. у додаткових матеріалах).

3) Дика природа Тасманії — охоплює 13800 км або приблизно 20% площі Тасманії. У цьому регіоні збереглися одні з останніх на планеті дощові ліси помірного поясу.

4) Дощові ліси східного узбережжя Австралії (Дейнтрі) (див. у додаткових матеріалах).

Висновок 4. Від часів колонізації природа материка зазнала істотних змін. Для збереження природних комплексів і порятунку зникаючих рідкісних рослин і тварин в Австралії створено розгалужену мережу природоохоронних територій.

 

 ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Географічний практикум»

Завдання. За текстом параграфа та картами атласу складіть коротку характеристику природних зон Австралії. Результати занесіть до таблиці.

Назва природної зони

Географічне

положення

Особливості

клімату

Ґрунти

Представники

рослинного світу

Представники

тваринного світу

 

 

 

 

 

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Закінчити характеристику природних зон Австралії (таблицю).

3. Скласти кросворд із 8–10 запитань за темою «Рослинний і тваринний світ Австралії».

4. Випереджальне (за варіантами): 1) дізнатися про життя української діаспори в Австралії; 2) за допомогою членів родини виявити господарські зв’язки Австралійського Союзу з Україною. Підготувати короткі повідомлення.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

                                                                                                                                                 09.11 - 13.11.2020                                                         Географія   ВОДИ СУХОДОЛУ. ВИКОРИСТАННЯ ВОДНИХ РЕСУРСІВ.   Мета : сформувати загальні уявлення про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; продовжити формувати практичні вміння характеризувати компоненти природи материка за картами атласу; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водозабезпечення; розвивати вміння визначати способи дій у рамках запропонованих завдань; свідомо використовувати мовні засоби відповідно до завдань комунікації; пробуджувати почуття причетності до вирішення проблем водопостачання на материку.   1. Які компоненти природи Африки були вивчені на попередніх уроках? 2. Які ще компоненти природи входять до складу природного комплексу материка? 3. Які води гідросфери
       26.10. - 30.10.2020 Тема: Молюски. Особливості будови, способу життя. Хід уроку І.Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1.      Термінологічна відгадайка 1.      Наука, яка визначає місце організму в системі органічного світу. 2.      Інша назва таксономічної одиниці. 3.      Суспільні комахи, «приручені» людиною. 4.      Поживні речовини у членистоногих транспортуються по тілу рідиною … . 5.      Найвища систематична категорія. 6.      І циклоп, і креветка, і краб та омар -   це … 7.      Ці таксони об’єднуються в царства                                                         1               2  
                                                            14 - 18 вересня 2020.                                                           Географія 7 клас.                 (Виділене червоним кольором виконується письмово) ТЕМА. Походження материків та океанічних западин. Геологічні ери та епохи горотворення Мета уроку :        закріпити знання про материки, частини світу, океанічні западини; сформувати уявлення учнів про походження материків і океанічних западин, про геологічні ери та епохи горотворення. Обладнання :       підручник, атлас, схема «Походження сучасних материків», геологічна карта світу, геологічна шкала часу (г еохронологічна ). Тип уроку :           вивчення нового матеріалу. Очікувані результати:    учні зможуть: називати геологічні ери: архейська, протерозойська, палеозойська, мезозойська, кайнозойська; пояснювати утворення океанічних западин і материків унаслідок переміщення літосферних плит; характеризувати гіпотезу дрейфу материків; показувати на ка